Op pad VII - Reisverslag uit Orosháza, Hongarije van Henk Vriend - WaarBenJij.nu Op pad VII - Reisverslag uit Orosháza, Hongarije van Henk Vriend - WaarBenJij.nu

Op pad VII

Blijf op de hoogte en volg Henk

29 Juli 2014 | Hongarije, Orosháza

Zondag streek nog een fietser neer op deze camping. Hij neemt zich voor naar India te fietsen. We drinken Schorle samen. De volgende morgen fietsen we nog 25 km samen op en aan de kant van de weg zetten we nog even koffie en daarna scheiden onze wegen zich weer. Hij volgt de Donau richting Kroatie, ik verlaat de Donau en trek verder naar zuidoost. We nemen hartelijk afscheid. Vaarwel!
De pusta is een groot landbouw gebied met onafzienbare akkers vol zonnebloemen, koren of mais. Dorpen groot en klein wisselen het landschap af, op zo’n 10 tot 25 km van elkaar. De aangeduide campings in het boekje of aan de kant van de weg zijn er allemaal niet meer. Ik heb mijntoevlucht moeten zoeken bij een minibar, de gasten allemaal dronken wisten te vertellen dat een camping nog wel 25 km verderop was, maar dat ik ook wel in de achtertuin van de minibar kon staan. Eigenaar Tibor stemde er glimlachend mee in.
Vijf uur, het brood wordt bezorgd. Tibor nodigt me voor de koffie en ik krijg een bekertje met 50 cc koffie aangereikt. Ik kies wat verse broodjes en uit de koeler een pakje smeerkaas. Bij het weggaan mag ik niet meer dan 1000 hf (3,30) afrekenen.
Kwart over zes en al weer onderweg. Heel veel vogels laten zich horen; “de stilte zingt U toe, o Here, naar uw verheven oord.” Ik sluit me aan bij de lofzang van de vogels. Naast de weg is een fietspad, en de boomwortels hebben er daarna wat moois van gemaakt. Ik rijd over allemaal dwarsliggers. In de tas rammelt alles weer op zijn plaats. Sommige vissen in een aquarium worden groter als hun leefomgeving in ernaar is. De ruimte van de Pusta biedt een habitat voor forse spinnen. De draden over de weg zijn dikker en kleeft als kauwgom. Op dit tijdstip is nog niemand mij voor geweest, ik zit onder de spinrag en krijg het nauwelijks van me af gestreken.
Ik klap mijnstoeltje uit om even naar de stilte te luisteren. Ik dacht alleen te zijn , maar paar honderd meter verder bewerken een man en een vrouw hun akker. Herten en hinden laten zich zien. Simson (merk motorfiets) komt voorbij. Het forensenverkeer lijkt te beginnen.
Inkopen gedaan op de markt, ik rekende 12 cent af voor een maaltje bonen, 9 cent voor aardappels en 25 cent voor een doosje frambozen. Verderop 200 gram kaas voor 1 euru. Langs de kant van de weg gekookt vandaag, drie gangen en voor nog geen euro.
De pusta ben ik nu door, maar moet voor een camping in Orosháza 14 km omrijden. Hier zijn al verwijsborden naar de Roemeense grens, morgen zal ik die kunnen passeren.

  • 29 Juli 2014 - 20:21

    Linda:

    wat een mooie afwisselende momenten maak je mee. Leuk om te lezen. En je gaat als een speer, al bijna in Roemenië...! Geloof niet dat we willen zien hoe je er aan komt vol met spin(rag)... Succes lieve Co. Groetjes van ons.

  • 29 Juli 2014 - 20:21

    Linda:

    wat een mooie afwisselende momenten maak je mee. Leuk om te lezen. En je gaat als een speer, al bijna in Roemenië...! Geloof niet dat we willen zien hoe je er aan komt vol met spin(rag)... Succes lieve Co. Groetjes van ons.

  • 29 Juli 2014 - 20:58

    Lien:

    Zet hem op lieve Co. Je bent er bijna.
    Lien

  • 29 Juli 2014 - 22:34

    Gerrie Kersjes:

    Dag Henk,

    voor het eerst kan ik je verslag lezen.
    Geweldig wat je aan het doen bent.
    Veel zien en genieten.
    Heel veel fiets succes verder en de groetjes van ons.
    Gerrie

  • 30 Juli 2014 - 11:32

    Kizzy:

    Jaaaa eindelijk kunnen we je berichten lezen. Wat fijn om te lezen dat je al zo'n eind op weg bent. Geniet van alles wat deze bijzondere tocht je brengt. Lfs Bas Kizzy Lois Twan

  • 01 Augustus 2014 - 11:30

    Frans En Corrie:

    Hoi Henk
    Wat een avontuur en onderneming!
    We blijven je volgen en zijn jalours dat je zoveel moois ziet en bijzondere mensen ontmoet.
    Gr vanuit een warm Nederland.
    Fans en Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Orosháza

Henk

Actief sinds 14 Juni 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 9590

Voorgaande reizen:

27 Juni 2014 - 31 Augustus 2014

De Limes route

Landen bezocht: