Op psd IV - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Henk Vriend - WaarBenJij.nu Op psd IV - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Henk Vriend - WaarBenJij.nu

Op psd IV

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

20 Juli 2014 | Duitsland, Regensburg

Op pad IV
De nacht in een hotel doorgebracht, dicht bij het station. Het was maar enkele minuten fietsen en we waren vanmorgen ruim op tijd. De trein op tijd. In een draf naar het achterste deel, naar de wagon voor de fietsen. Tassen af, fiets erin getild en aan het voorwiel opgehangen Er hingen er nog wel tien. Annex aan de ‘stalling’ was voor Carla een gereserveerde plaats. Een dikke kus en een pe-diepe zucht, en daar klonk alweer het vertreksein. In no-time was de trein uit zicht.
Terug naar het hotel, mijn tassen opgehaald, opgeladen en via de stadspoort de stad weer uit. Verder langs de donau. Deel II van de Limes is begonnen.
Vandaag wel vier keer de A3 gepasseerd, er onder door dan. Wat een bruggen, hoog! Een van die bruggen is een fietsbrug, dit biedt een ander perspectief 
In NeBlbach een plaatsje gevonden, het is genoeg voor vandaag. Nog 40 km te gaan naar Passau.
Het is zaterdag. Het lijkt nog wel heter dan gisteren. Oostenrijk is de komende dagen het decor. Nu neergestreken vlakbij Aschach, op een camping met de naam Kaiserhof. Daar kun je toch niet aan voorbijgaan! De ontvangst en de voorzieningen zijn een beetje anders. Het keizerlijke is sjofel geworden. Dat past eigenlijk ook wel bij de Limes, bij al die ruïnes of wat er anderszins nog rest aan overblijfselen van de Romeinse heerszucht. “Hij stoot machtigen van de troon”, zong Maria in haar lofzang. Een explosieve tekst. Maria’s kom je overigens in veel gedaanten tegen. Aan -of in een gevel en in de vele kapelletjes aan de kant van de weg. Veel religie zeker. En Kaiser is ook maar gewoon een biermerk.
De Donau(route) is hier wel heel mooi. De rivier doorgang is nauw door de hoge bergen aan weerskanten, vol groene bomen Op de rivier is er veel pleziervaart en daartussen door zo af en toe beroepsscheepvaart.
Mauthausen bezocht, ligt –bijna- op de route. Het kamp is een goed bewaard memorial geworden, en goed gedocumenteerd. Het is verpletterend. Dat bestuurders niet een andere naam aan de stad hebben gegeven. “Grusz Gott in Mauthausen”
Vandaag 45 graden gemeten op een parkeerplaats, op het asfalt zal het zeker wel zo zijn.

• 20 Juli 2014 - 21:16

Gozien En Frens:

Hallo Henk,
    Met veel interesse lezen we je reisverslag.
    Nog steeds vinden we het een hele onderneming!
    We wensen je een goede reis, en denken aan jou en Carla.
    We horen, lezen van je.
    Groet, Gozien en Frens.

• 22 Juli 2014 - 15:50

Richard Toren:

hallo Henk,
    een groet vanuit de repro!! hou het hoofd gekoeld hé, en met nog veel fiets plezier!! voor de boeg hoop ik, weer gauw wat van je te lezen.en dan meer schrijven over hoe je lijden en afzien moet enzo..dat leest ook lekker!! haha...en verzacht het gegeven dat ik weemoedig uit het raam staar, en af moet zien in deze droge stoffige ruimte.en alleen maar kan dromen..........
    grtjes en sterkte Richard...